Udredning af, hvilke ’gode historier’, der er i en organisation. Formulering af ’gode historier’ om virksomheden og produkterne, som redskab til at brande virksomheden. Bruger de journalistiske virkemidler til at fortælle historierne.
Storytelling er fremstillingen af en sag/en række fakta i form at en historie.
Historien kan indeholde nogle af disse komponenter (se også Journalistik):
- Et tema
- Et drama eller en udfordring
- Et levende sprog, med mange følelser
- Klassikerne: helten/heltinden, skurken, hjælperne
- Prøvelser / udfordringer / en test
- Belønning (Prinsessen og det halve kongerige)
Storytelling bruges for at forstærke og frame et bestemt budskab. Det kan bruges i mange sammenhænge:
- Internt - som baggrund for virksomhedskulturen: Ritualer og traditioner, de gode gamle dage, virksomhedens overlevelse/sejre
- For at skabe sammenhængskraft. Vi har alle del i den samme historie
- Som branding / markedsføring ved at skabe følelsesmæssige relationer mellem virksomheden og kunderne/leverandørerne m.v.