onsdag den 7. april 2010

Storytelling


Udredning af, hvilke ’gode historier’, der er i en organisation. Formulering af ’gode historier’ om virksomheden og produkterne, som redskab til at brande virksomheden. Bruger de journalistiske virkemidler til at fortælle historierne.

Storytelling er fremstillingen af en sag/en række fakta i form at en historie.

 Historien kan indeholde nogle af disse komponenter (se også Journalistik):
  • Et tema
  • Et drama eller en udfordring
  • Et levende sprog, med mange følelser
  • Klassikerne: helten/heltinden, skurken, hjælperne
  • Prøvelser / udfordringer / en test
  • Belønning (Prinsessen og det halve kongerige)

Storytelling bruges for at forstærke og frame et bestemt budskab. Det kan bruges i mange sammenhænge:
  • Internt - som baggrund for virksomhedskulturen: Ritualer og traditioner, de gode gamle dage, virksomhedens overlevelse/sejre
  • For at skabe sammenhængskraft. Vi har alle del i den samme historie
  • Som branding / markedsføring ved at skabe følelsesmæssige relationer mellem virksomheden og kunderne/leverandørerne m.v.