onsdag den 7. april 2010

Public affairs

Nogen synes, at lobbyarbejde lød grimt, så nu hedder det public affairs.

Public affairs i den stramme definition er en virksomhed eller organisations arbejde og relationer i forhold til beslutningstagere som regering, politikere, statsadministration, EU, styrelser m.v.

Hensigten er at påvirke lovgivnings- eller forvaltningsprocessen til egen fordel.

Grundmetoden i succesfuldt lobbyarbejde er at overbevise lovgivere/bureaukrater om, at ens særinteresser har almen interesse, alternativt at overbevise om, at et lovforslag har så negative konsekvenser for et område, at beslutningstagerne kan se fornuften i at ændre lovforslaget.

Ideelt set har public affairs-agenten løbende kontakt til relevante beslutningstagere, så eventuelle ubehageligheder kan dæmpes eller fjernes på et så tidlig tidspunkt som muligt.

Public affairs kan i den brede definition også indeholde relationer til og påvirkning af fx. medier med henblik på at opnå ovenstående.

En model for håndteringen af public affairs ser sådan ud:

Udvælgelse af emner
Udvælgelse af "modparter"/kontaktpunkter
Dialog
Strategi
Implementering
Evaluering
Monitorering

Et eksempel på en public affairs-kampagne er LO's beslutning på kongressen i 2007 om at ulighed skulle gøres til et emne i den politiske debat. Blandt andet blev AE-Rådet sat til at lave forskellige undersøgelser af uligheden. Mange af de undersøgelser har efterfølgende præget den offentlige debat med eksempelvis diskussioner om fattigdomsgrænser, ulighed mellem udkant og center, antallet af fattige vokser m.v. Hensigten med kampagnen er konkret at fjerne starthjælpen og 300-timers-reglen, mens det ultimative mål er at vælte den borgerlige regering.